Sponsorlu Bağlantı

+ Cevap Ver
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Konu: Ernst Mach ( Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı )

  1. #1
    Mavi Admin
    Sponsorlu Bağlantı

    Ernst Mach ( Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı )

    Sponsorlu Bağlantı

    Ernst Mach Kimdir -Hayatı -Hakkında - Biyografisi



    (18 Şubat, 1838 – 19 Şubat, 1916) Avusturya-Çek kökenli fizikçi ve felsefeci. Aerodinamikte kullanılan "Mach sayısı" onun adına verilmiştir.
    Ernst Mach, genç yaşta profesörlük unvanı kazandı. Duyumlar teorisi, hareket, psiko-fizik, titreşimler teorisi gibi alanlarda birçok araştırmalar yaptı. Ama en önemli çalışması bilim felsefesi alanında oldu.
    Mach’a göre, evrenin bilimsel olarak anlaşılmasının tek yolu duyumlardır. Bilim, ancak duyumlarının üzerinde etkide bulunan olguları dikkate aldığında dünyayı kavrayabilir. Duyumların algıladıkları dışında bir şey aramak Mach’a saçma gelir ve buna karşı çıkar. Duyumlar tarafından verilen olayları da sesler, kokular, ve tatlar gibi şeyler olarak sıralar. Örneğin ona göre fiziğin konusu, cisimler arasındaki ilişki değil, duyumlar arasındaki ilişkidir. Deney, bu duyumları çoğaltarak gerçeği anlamamıza yardımcı olur. Bilimi duyumlarda sınırlayan Mach, bundan dolayı özellikle Ludwig Boltzmann'ın geliştirdiği atom teorisine, atomlar gözlenemez olduğu için, karşı çıkar. Termodinamik, Gazların kinetik teorisi gibi teorilere deşüpheyle yaklaşmıştır.
    Lenin, “Materyalizm ve Ampiriokritisizm”de Mach ve onun Rusya’daki takipçilerini eleştirmiştir.
    1895’te tümevarım felsefesi profesörü olarak Viyana Üniversitesi’ne dönen Mach, iki yıl sonra felç geçirdi ve 1901’de Avusturya Parlamentosu’na atandıktan sonra bilimsel araştırmayı tümüyle bıraktı.
    Mach'ın görüşleri Viyana çevresi felsefecilerini ve mantıkçı pozitivizm okulunu etkiledi. Albert Einstein onun görelilik kuramının öncülerinden olduğunu söylemiştir.


    MACHErnst Mach (1838-1916) fizik ve daha sonra felsefe profesörü) Hume ve Fransız olgucuların görüngübilimi temeli üzerinde bulunan bir bilgi kuramı önermektedir: dünya yalnızca duyumlarımızı içermektedir, ve kendinde-şey bir yanılsamadır. “Arı deneyim” onun bilgi kuramının temelini oluşturur. Bilimin amacı, olguların ve bilinçliliğimizin kavramlarının tanımlanmasını tamamlanmaktadır; onun tek işlevi daha fazla ileri götürülemeyen duyum öğeleri arasındaki bağlantıların keşfedilmesidir. Bilim varsayımlarla başlar fakat bunlar yalnızca zamansal doğrulardır, olguların anlaşılabilmesi için dolaylı betimleme yöntemleridir. Varsayımlar derece derece yerlerini doğrudan gözlemlere bırakırlar Bunlar duyumları içeren deneyimlerle doğrulanır. Tüm bilimler, düşünce içindeki olguların şematik bir yeniden üretiminde bulunurlar Eğer çokkatlı değişim içinde, ilintisel olarak sabit birşey bulmak olanaklı değilse, düşünce içindeki dünyaya ayna tutmak yararlı olacaktır. Her bilimsel yargıda, çok sayı da gözlem bulunmaktadır; kavramlarımız ve yargılarunız, duyum grupları için düşünce-simgeleri ile kısaltılmışlardır. Bunlar olguların ifadesinin bir tür daha kısa yöntemidir. Bu bir düşünce tasarrufu ilkesidir. Bir kanun, kavrayıcı ve yoğunlaştırılmış bir olgular ifadesinden başka bir şey değildir. Yalnızca bizim için önemli olan olgular, ifade içinde yer al maktadır. Madde yalnızca ilintisel bir sabit duyum-kompleksidir; dil bizim fiziksel nesneler olarak adlandırdığımız du yum gruplarını güçlendirir ve geliştirir. Benzer olarak, kendi bir duyumla grubudur. Bellekler, ruhsal durumlar, duygular topluluğu, ego olarak adlandırılan tikel bir beden içinde birleşmiştir. Beden üzerinde bağımsız olarak düşünülen duyumlar, psikolojinin konu-maddesini oluştururlar; aynı duyumlar, fiziğin konu-maddesinin başka özdeksel nesneler biçimi üzerinde bağımlı olarak değerlendirilirler. Ancak iki bilim, farklı içerikler ya da kavramsal şemaların duyumlarıyla ilintilidir. Bedenler, duyum üretmezler, tam tersine, duyum kompleksleri bedenleri oluştururlar Dünya, ego ile etkileşim halinde, duyumlar olarak adlandırılan diğer gizemli şeyleri oluşturan, gizemli kendinde-şeyler içermez; kendilerini doğrudan gözlemleyen duyumlar, yalnızca geçekliklerdir. Bili miii amacı, daha az sabit olanın bağlantısını kurmaktır.Her ne kadar Mach, bilgimizi duyumlarımızın alanına sınırlıyor ve böylece metafiziğe karşı çıkıyorsa da, o belki de tutarsız olarak bilgi kuramının iradeci bir temeli arayışı içinde olmuştur. Bilgi, istencin bir aracı, pratik yaşamın gereklerinin sonucudur. Mach’ın felsefesinin bu iradeci evresi, daha sonraki pragmatizmin bir sezinlemesidir. Düşünceler, yaşamın tümü değildir: onlar ışığın yanıp sönmesi gibi, istencin yolunu aydınlatma amacı taşımaktadırlar. Biz, çevremizle ilintiyi sağlayacak bir dünya-görüşüne gereksinim duyarız; ve bunun en kolay şekilde başarılabilmesi için bilimi yaratmışızdır. Gözlem ile düşünce uygunluğu arayışında olan bilim, bir uyarlama aracı ve biyolojik seleksiyonun bir dayanak noktasıdır. Beden ve ego kavramları, dünyadaki pratik çıkış noktasının yalnızca zamansal değişimleridir ve sonuca ulaşmada başarısız olunması durumunda terkedilebilir; benzer olarak atomlar, kuvvetler ve kanunlar sanılan, düşünce yaşamına kolaylıklar getiren kavramsal yapılardır.Her pratik ye entellektüel gerek; duyumsal olguların ye niden üretimi içinde ilerleyen düşüncelerimiz olarak vardır. Biz, birbirlerine ait olan duyum bilgilerini bizim önümüze getiren kavramsal düşüncelerimizle tatmin oluruz, ve bu kavramsal şemalar, bilgilerin kendilerinin yerine geçebilecek gibi görünmektedir. Mach,olguların idealleştirilmesi, şemalaştırılması ve tamamlanması içetipisinden bahsetmektedir.Çağdaş Felsefe-Frank Thilly-Çeviri: İbrahim Şener-İzdüşüm Yayınları

    Konu Sword_of_HeLL tarafından (20.01.09 Saat 11:29 ) değiştirilmiştir.
    Eğer bir gün
    dünyaya ait çok büyük bir derdin olursa,
    Rabb'ine dönüp "benim büyük bir derdim var" deme!

    Derdine dönüp "BENİM ÇOK BÜYÜK BİR RABB'İM VAR!" de!



  • Konuyu değerlendir: Bu konuyu beğendiniz mi?

    Ernst Mach ( Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı )


    Değerlendirme: Toplam 0 oy almıştır, ortalama Değerlendirmesi puandır.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 18.04.11, 21:14
  2. Ernst Haeckel Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı
    By Sword_of_HeLL in forum Dünyadan Biyografiler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 25.10.08, 22:04
  3. Ernst G. Bauer Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı
    By Sword_of_HeLL in forum Dünyadan Biyografiler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 25.10.08, 21:48
  4. Ernst Röhm Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı
    By Sword_of_HeLL in forum Dünyadan Biyografiler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 24.10.08, 16:15
  5. Max Ernst Kimdir - Hakkında - Biyografisi - Hayatı
    By Sword_of_HeLL in forum Dünyadan Biyografiler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 24.10.08, 00:29

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Var
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2 ©2011, Crawlability, Inc.