Sponsorlu Bağlantı

+ Cevap Ver
1 sonuçtan 1 ile 1 arası

Konu: urartular hakkında bilgi, urartular hakkında kısa bilgi, kısaca urartular, urartular

  1. #1
    Özel Üye
    Sponsorlu Bağlantı

    Standart urartular hakkında bilgi, urartular hakkında kısa bilgi, kısaca urartular, urartular

    Sponsorlu Bağlantı

    urartular hakkında bilgi, urartular hakkında kısa bilgi, kısaca urartular, urartular


    URARTU TARIHINE KISA BIR BAKIS

    Urartular MÖ birinci binyilin basinda , Van Gölü ve çevresinde önemli bir devlet kuran ve günümüze kadar buradaki uygarliklari etkilemis bir kavimdir. Yapilan arastirmalar Urartular ile Hurriler arasinda akrabalik oldugunu göstermektedir. Zaten urartu dili de Sami ya da Hint Avrupali bir dil olmayip , Asiatik bir dil olan Hurri dili ile benzerlikler göstermektedir. Ayni zamanda Hurri ve Urartu tanrilari arasinda büyük benzerlikler vardir.
    Urartular ile ilgili ilk bilgilere Asur kaynaklarinda rastlanmaktadir. Asur Krali Salmanassar I , MÖ 1274 yilinda Uruarti’ye karsi sefer yaptigini yazmaktadir. Ancak o dönemde Urartu kavimleri daha bir devlet haline gelmemisti. Ayrica Tevrat’da Agri Dagi için kullanilan Ararat isminin de Urartu ile alakali oldugu kesindir. Urartular ise kendilerine Biaini’li demisler , Biane ya da Viane isminde bugünkü Van sehrinin adi türemistir.
    Urartu ülkesi geçit vermez daglarla dolu oldugundan kavimler ilk olarak müstakil yerlesim birimlerinde yasamislar ancak , büyük olasilikla , disaridan gelen baskilarla birlesmek yoluna gitmisler ve tahminen MÖ dokuzuncu yüzyilin baslarinda kralliklarini kurmuslardir.
    Urartu Devleti’nin ve krallik sülalesinin kurucusu I.Sarduri Van Kalesi’nin ilk kurucusudur. Buradaki ilk yazilarin da Asur yazisi ile tas bloklara yazilmasi bu döneme rastlar.
    Bu dönemden sonra Urartular’in genisleme dönemi baslar. Bu yillar MÖ 810- 730, Urartular’in en kuvvetli olduklari dönemdir. Güneyde Asur ülkesine , batida Hatti ülkesine yayilmislar burada savaslar yapmislardir. Asur’un bu dönemde zayiflamasi da Urartular’in isini kolaylastirmistir.
    MÖ 730’larda Asur’un güçlenmesiye Urartu Devleti toprak kaybetmeye baslamistir. Bu dönemi Asur’la olan savaslar takip etmistir.
    Ancak bu arada güç dengsi de degismektedir. Büyüyen Med tehlikesi, Med-Iskit ittifaki ile sonuçlanmis ve bunun sonucunda da Ninova düsmüs, MÖ 605 yilinda da Asur Imparatorlugu tarihe karismistir. Bu durum Urartu Devleti’ni de etkilemis ve Med ve Iskit tehlikesi Urartu üzerine odaklanmistir.
    Urartu Imparatorlugu de bu saldirilara dayanamamis ve MÖ yedinci yüzyilin sonunda tarih sahnesinden çekilmistir. Eski Urartu kaleleri Çavustepe ve Toprakkale’de bulunan Iskit tip ok uçlari Urartu ülkesini Iskitler’in ele geçirdikleri yönündeki Babil tarihlerini desteklemektedir.
    Urartular bölgede önemli bir uygarlik olusturmuslar, Urartu metal islemecilik sanati çevre kültürler üzerinde etkili olmustur. Bu gelenek bugün bile devam etmektedir. Ancak Urartular edebiyat alaninda büyük eserler vermemisler ya da vermislerse de henüz gün isigina çikmamistir.
    URARTU INANÇLARI
    Urartu Devleti feodal bir devletti ve sehirler merkezden gelen memurlarla yönetilirdi. Yönetim böyle olmakla birlikte merkesi din de büyük önem tasimakta devlete dini bir karakter vermekteydi.
    Urartularin dinleri ve inançlari hakkinda bilgimiz oldukça sinirlidir. Çivi yazisi belgelerin içinden derlenebilenler ve kabartma resimlerden ögrenilenler ile sinirli bir resim olusturulabilir. Örnegin Uratular’da büyü ve diger benzer inanaçlar hakkinda bilgimiz yoktur.
    Urartular’in en önemli tanrisi Haldi’dir. Haldi savasa çikan krali kutsayan savas tanrisi idi. Köken olarak bu tanrinin, ilk Urartu Devleti olusurken en güçlü olan boyun tanrisi oldugu düsünülmektedir.
    Kralalr savasi kazanmak için haldi’ye yakarir, kazanirlarsa da diktikleri yazitlarda ilk Haldi’nin adini anarlardi. Yapilan binalarin çogu Haldi adina yapilirdi.
    Haldi’nin karisi ise Arubani idi. Ancak Arubani bir ana tanriça kadar önemli degildi.
    Panteonda Haldi’den sonra gelen tanri firtina tanrisi olan Teiseba idi. Bunun Hurri-Hitit tanrisi Tesup ile bir oldugu düsünülmektedir. Urartu sanatinda boga üzerinde gösterilmistir. Karisi Huba ise Hepat’in karsiligi olarak düsünülmektedir.
    Üçüncü sirada ise Günes Tanrisi Sivini vardir. Bu tanir da Asur Günes tanrisi Samas ve Hurri tanrisi Simigi ile ayni tanri olarak kabul edilir.
    Buradan görüldügü gibi Urartu panteonu en önemli tanrilar itibari ile, basta Hurri olmak üzere yabanci kavimlerin etkisindedir. Devlet dini yaratma çabalarinin yaninda her kavme de dini özgürlük verilerek birlik korunmustur.
    Hurri tanri listelerinde seksen civarinda tanri ve tanriça ismi tespit edilmistir. Bunlar arasinda yabanci tanri/tanriçalar oldugu gibi doga olaylarini temsile den tanri/tanriçalar da vardir. Yurt ve toprak tanrisi Ebani, deniz ve sular tanrisi Suinina, tepeler ve daglar tanrisi Arni gibi.
    Kurban törenleri Urartular tarafindan sik uygulanirdi. Hatta hangi tanriya nasil ve ne kadar kurban verilecegine dair yazilar da vardir. Bunlarin disinda çesitli firsatlarda , kuraklik, kitlik,savas gibi olaylarda kurbanlar sunulmustur.
    Urartu tanri kültlerinde tapinaklar önem kazanmislardir.
    Tapinaklar içinde tanri figürünün bulundugu bir oda, avlu ve yan odalardan olusmaktaydi. Çogu tapinak birbirine benzemektedir.
    Çavustepe’de , Asagi kaledeki tapinagi Erzen söyle anlatmaktadir : (Çavustepe I , bkz. Kaynakça)
    Asagi kalenin orta kesiminde genis bir alana yayilmis durumdadir. Çavustepe tapinagi, Altintepe ve ArinBerd’te de oldugu gibi, yalnizca bir cella’dan[1] ibaret olmayip, depoalri ve genis kabul salonuyla T. Özgüç’ün ‘mabet-saray’ olarak nitelendirdigi yapi kompleksini meydana getirmektedir. Öteki Urartu tapinaklari gibi cella, köseleri rizalitli, kalin duvarli ve kare bir plana sahip olup, distan 10x10 m, içten ise 4.50 x 4.50 m boyutlarindadir. […] Cella’nin cephesi kuzey-doguya bakmakta, önünde 21.50 x 21.50 m boyutlarinda ve muhtemelen üç tarafi galerili, zemini düzgün ve dörtgen yassi taslarla döseli bir avlu; avlunun dogu sinirinda üzeri beyaz badanali kerpiç sekiler, kurban masasi ve kuzeyde de yuvarlak bir tas sunak yer almaktadir. […] Çavustepe tapinaginin kutsal alani içinde, aynen Altintepe’de oldugu gibi, muhtemelen farkli seremonilerin sahnelendigi üç adet kurban alani mevcuttur.”
    Ayrica Urartular tapinaklarin duvarlarini da çesitli levhaklarla süslüyorlardi. Tapinaklarin içinde, avluda üç ayakli kazanlar ve tanri armaganlarinin konuldugu masalar, altarlar da bulunuyordu.
    Urartular için açik hava tapinaklari da önemliydi. Tuspa (Van Kalesi) ve Altintepe’de bulunan açik hava tapinaklari bunlara en iyi örneklerdir.
    Tuspa’daki açik hava tapinaginda kayalara oyulmus nisler içinde II.Sarduri’nin askeri eylemlerini anlata iki çivi yazili stel vardi. Bu tür stellere de tapinildigi düsünülmektedir.
    Altintepe’deki açik hava tapinagi ise ölü kültü ile alakali bir steller sahasidir. (bkz. Özgüç , Kaynakça)
    Tapinaklar ayni zamanda ekonomik merkezler de olmuslar ve tanri adina hayvan beslenmis, ekin ekilmistir.
    Urartular’da Doga Kültleri
    Daha önce de belirttigimiz gibi , Urartular doga olaylarina, dogal varliklara büyük önem vermisler hatta tanrilastirmislardir.
    Bunun disinda urartularin su kaynaklarini, magaralari, daglari, büyük agaçlari ve kayaliklari kutsal saydiklarini biliyoruz.
    Su kanaklarina yapilan balik figürleri, magaralara yapilan resimler, hayat agaci fgürleri ve kaya resimleri bu dogal varliklarin kutsalligini göstermektedir. Özellikle kayalara oyulan kapi figüleri de ilginçtir. Buralarda kurban listeleri olmasi bu kapilarin tanrilar ile aakali oldugunu düsündürtmektedir.
    Urartularda ayrica hayvan tanrilar, yari hayvan yari insan canlilar da resimlenmistir. Özellikle boga figürleri önemlidir.
    Urartular’da Ölü Kültleri
    Urartular da , diger kültürler gibi ölümden sonra hayata inanmislardi. Urartular’dan ölü gömme ile ilgili belge bize ulasmamistir. Ancak arkeolojik bulgulardan hem yakarak hem de yakmadan ölü gömdüklerini, anitsal mezar yaptiklarini ve ölü hediyesi biraktiklarini biliyoruz.
    Açik hava tapinaklarinin da ölü kültü ile olan ilskisini Altintepe açik hava tapinagi için Özgüç söyle anlatmaktadir: (bkz. Kaynakça)
    Bu açik hava mabedinin ölü kültü ile iliskili oldugundan ve muayyen zamanlarda burada toplanildigindan, dini merasimler yapildigindan süphe edilmemelidir. Açik hava mabedinin mâna ve plan bakimindan paraleli Urartuda, hatta bütün Anadolu’da mevcut degildir. Bu bakimdan buna Uratularin ortaya koydugu bir yenilik gözü ile bakilmalidir. “

    urartular hakkında bilgi, urartular hakkında kısa bilgi, kısaca urartular, urartuların kurucusu,urartuların inançlar,ı urartular hakkında bilgiler, urartu tarihine kısa bir bakış, urartular hakkında kısa bir bilgi, urartular ile ilgili resim, urartular kurucusu ,urartular ile ilgili resimler, urartular ile ilgili kısa bilgi, urartu dili, urartuların dini inançları, urartu devletinin kurucusu

+ Cevap Ver
  • Konuyu değerlendir: Bu konuyu beğendiniz mi?

    urartular hakkında bilgi, urartular hakkında kısa bilgi, kısaca urartular, urartular


    Değerlendirme: Toplam 0 oy almıştır, ortalama Değerlendirmesi puandır.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 19.02.11, 02:50
  2. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08.02.11, 04:47
  3. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 20.03.10, 03:11
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06.10.09, 22:10
  5. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 22.12.08, 21:23

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Var
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0 RC 2 ©2011, Crawlability, Inc.